Lucratul de acasă a pus multe bariere de socializare și a creat o distanță care simțim că nu ne ajută în obiectivele profesionale. Mai mult de atat, contactul cu colegii obișnuia să fie baza întăririi echipei si mesajul nostru de suport, că suntem aproape!
Cum ajungem aproape când suntem departe?
Cel mai greu a fost ca, între cei 4 pereți ai casei, să găsim metode de comunicare. Unde e pauza de cafea, când întrebam o colegă ce mai face? Unde sunt birourile asupra căror calculatoare ne aplecam să oferim ajutorul? Cum oferim motivație când observăm că cineva e dezamagit că nu reușește? Cum reunim oameni într-o misiune comună, când suntem în alte colțuri ale orașului? Și cât de apăsător pare același peisaj al camerei în care petrecem ore în șir, schimbând doar poziția, nu și conversații utile!
Schimbarea de context este o altă opțiune, nu limitarea tuturor opțiunilor!
Pentru a putea vedea oportunități în contextul actual, trebuie să începi să îl percepi ca pe o schimbare, nu ca pe un blocaj sau o închidere a tuturor căilor de comunicare. Cu alte cuvinte, s-au închis ușile, birourile, aproprierea fizică. Ok!
Dar ce nu s-a închis? Nu s-au închis telefoanele (putem suna), internetul (avem acces din plin), apropierea prin conversații, interesul tău pentru ceilalți și a celorlați pentru tine. Acestea sunt încă deschise, nu?
Poți suna să arați că-ți pasă, poți purta conversații individuale prin orice metodă de socializare, poți vedea același om prin canale video sau online pe care le ai la dispoziție.Că nu-i la fel, e corect, dar și dacă nu va mai fi, ce vei face?
Eu sunt același, metodele s-au schimbat!
Dacă obișnuiai să ai o relație apropiată de echipa cu care lucrezi, să le fii alături și să fii un exemplu, poți să faci asta în continuare, schimbând metoda!
Nu poți vedea cum arată fața fericită a unui coleg care a reușit să termine treaba mai devreme, dar îl poți ruga să-ți trimită un selfie haios.
Obișnuiai să faci cinste la o pizza când reușeați un obiectiv ambițios? Cine spune că nu le poți face o surpriză comandându-le pizza preferată prin delivery?
Echipa ta reacționa la concursuri, provocări, întreceri? Inițiază concursul și premiază online câștigătorul, cu aplauze și felicitări direct pe Zoom!
Ai nevoie să transmiți un mesaj important pentru care în trecut organizai o ședință sau întâlnire? Poți face un Coffee unofficial meeting (or official) în care beți cafeaua împreună și puneți planul la cale.
Ți s-a luat de meetinguri pe Zoom? Promovează în echipa ta comunicarea prin mini-video și transmiteți-vă mesaje scurte, filmate, cu opinia fiecăruia despre subiect. Sau audio. Sau inventează un alt mod!
Reinventează exercițiile de grup (eu folosesc în traininguri 103 activități de grup de Judith A. Belmonth, readaptat pentru online, dar găsești foarte multe pe internet). Poți vorbi prin exerciții despre pozitionarea asertivă. Sau despre percepții diferite.
Pus în fața nevoii de schimbare, ai beneficiul creativității – poți da frâu ideilor, poți găsi noi metode de motivare, poți crea trenduri, poți aduce fun in work . Echipa e aceeași, tu ești același, doar contextul s-a schimbat!
Muncesc mai mult pentru că am redus socializarea!
Sindromul Burnout-ul a crescut și ca urmare a măririi numărului de ore petrecute în muncă directă și diminuării timpului de socializare și a celui personal!
Dacă avem în față doar calculatorul și camera, nu facem din aceste obiecte noi colegi. Până la urmă, în timpul de lucru nu stăteai lipit de scaun, nu? Colegii sunt în spatele calculatorului și al telefonului, dacă-i sunăm!
În timpul pe care îl petreceam socializând la muncă sau vorbind despre sarcini și cum merg lucrurile, facem același lucru, dar în alt mod. În timpul pe care-l petreceam pe drum, ascultăm un podcast sau citim ceva pentru noi.
Schimbarea de decor ajută, un pic de aer proaspăt de pe balcon, o melodie favorită ca pauză sau de ce nu, o mică plimbare până la magazin.
Leaderii au pe langă altele, sarcina de a asigura echipa că totul e ok. Un leader panicat, în burnout sau care și-a pus bariere nu va ajuta prea mult.
Echipa are nevoie de tine!
Așadar, după ce ai terminat un task, poate te poți întreba “pe cine pot ajuta” sau “cui i-ar face bine să audă câteva cuvinte de la mine”?
Anul trecut o mulțime de oameni din domenii active au ales să-și părăsească leaderii și compania. Foarte mulți din cauza reacției conducerii la noua stare. Au ales să părăsească locurile în care managementul nu încuraja respectarea regulilor sau, din contră, au avut o reacție exagerată, aducând panică. Tot ce voiau era ca leaderul și compania să arate că le pasă! Cine a avut de pierdut?
Companiile în care oamenii au ales să rămână au fost acelea care au creat un mediu corect, calm, care să respecte normele, să ofere protecție angajaților, continuând să-și efectueze activitatea într-un mod adaptat de succes. În care leaderii au transmis siguranță, încredere, speranță, idei noi de abordare și construirea unui nou mod de lucru, împreună!
Acum înțelegi de ce misiunea ta, starea de bine și forța de adaptare sunt extrem de importante și de impact pentru ceilalți?
Fii un leader care transmite aceste valori și vei avea o echipă relaxată și motivată!
Ai nevoie de ajutor?
Te pot sprijini oricând în obiectivele tale, prin sesiuni de Coaching pentru Performanță. Și pentru stare de bine, de ce nu :)?!
Anca Al Kebsi