Coachingul nu este magie. Impactul său este măsurabil. Coachingul implică, prin definiție, o schimbare pozitivă, o evoluție din punctul A actual într-un punct B dorit. Dar oare funcționează? În timp ce piața încă învață despre ce este coachingul, toată lumea se întreabă dacă are efect.
Poți obține rezultate din coaching? Cum se poate măsura un Return on Investement și ce ROI are un coach profesionist?
În acest articol ne propunem să vorbim despre rezultatele din coaching. Despre ce face un coach și cum se vede intervenția sa în creșterea personală, profesională, a afacerilor sau a echipelor.
Înainte de a parcurge acest articol poți să citești mai multe despre Ce este coachingul profesionist sau poți afla Ce înseamnă cu adevărat Coach pentru a înțelege. Coachingul este un domeniu recunoscut național și internațional. Sunt mai multe organizații naționale, precum Ministerul Muncii și internaționale precum ICF, Association For Coaching sau EMCC ce se asigură că rolul este practicat conform unor standarde, competențe bine definite și norme de etică.
Pe lângă recunoașteri, oamenii vor să știe dacă merită investiția. Citește acest articol pentru a afla cum poți găsi specialistul potrivit pentru tine, conform unor dovezi. Dacă ești deja un coach, materialul te va ajuta să măsori mai clar impactul tău și să înțelegi ce poți comunica clienților despre rezultatele tale.
Primul măsurabil din coaching – definirea rezultatelor așteptate
Coachingul are efect dacă definim concret ce efect ar trebui să aibă. Parteneriatul de coaching începe cu finalul în minte. Contractarea sau stabilirea rezultatelor așteptate de la parteneriatul de coaching este un necesar la început, chiar de la prima sesiune. Mai ales atunci când vrem să știm cum să măsurăm succesul final. În termeni concreți, Return on Investement așteptat (ROI) ar trebui să fie clar definit atunci când un coach și clientul său încep parteneriatul de lucru.
Dacă acum clientul este la punctul A și își dorește să ajungă la B, punctul dorit, ce se întâmplă diferit acolo? Cum se vede, cum se poate măsura? Ce vom avea la finalul parteneriatului? În sesiunea de explorare obiectivele pot fi abstracte (dezvoltarea, leadershipul, starea de bine, eficiența).
E important de clarificat cum se vede realizarea unui obiectiv la nivel cognitiv, atitudinal, emoțional și comportamental. În lucrul cu clienții mei, luăm peste jumătate din prima sesiune pentru a defini B-ul. Măsurabilul din B răspunde la Ce va fi diferit? Și cum o să se vadă? Poți folosi și structura SMART pentru a clarifica obiectivul. ROI-ul este realizarea, în primul rând, a acestui măsurabil..
În caz contrar, un obiectiv neclar sau abstract ne va duce înspre un final în care nu putem măsura exact succesul pentru că nu l-am definit la început. ROI va fi doar din feedbackul clientului și din ce observăm noi. De aici, un ROI bazat pe percepții sau experiență devine discutabil. Și nici pentru viitorii tăi clienți poate să nu fie un boost de încredere.
Al doilea măsurabil din coaching – feedback-ul
Cu toate cifrele în spate, experiența clientului face diferența în procesul de coaching. Relația de coaching este, conform studiilor, unul din cei mai buni predictori pentru succesul în coaching. Erik de Haan a realizat o cercetare în care a intervievat clienții de coaching și a evidențiat relația ca unul din cele mai importante aspecte în reușita clienților. Și pentru că relațiile bune aduc feedback-uri pozitive, un bun pas în măsurarea eficienței este a solicita feedback clientului.
Ce au răspuns clienții la întrebarea: Ce schimbări vizibile ai remarcat în urma sesiunilor de care ai avut parte?
-După 20 ani am reușit să pun mâna din nou pe volan. Acum urmăresc să văd unde voi ajunge și dacă voi ajunge la scopul final, să-mi iau permisul de conducere.
-Ca beneficiar al coachingului, am observat o creștere semnificativă a încrederii în sine și o claritate sporită în privința obiectivelor profesionale. Am reușit să identific și să depășesc blocajele mentale care mă împiedicau să avansez, ceea ce a condus la decizii mai aliniate cu valorile și aspirațiile mele.
-Când se întâmplă ceva negativ/neplăcut sau care mă provoacă, mă întreb ce voi lua bun din această experiență. Nu mă mai gândesc la acea întâmplare ca fiind o tragedie, ci o oportunitate.
-Am reușit să-mi limpezesc gândurile și să găsesc soluții care chiar funcționează. Cu ajutorul întrebărilor potrivite, am descoperit cum să-mi accesez propriile resurse și să le folosesc pentru a-mi atinge obiectivele.
-Chiar la ultima sesiune dintr-un loc in care totul mergea pe dos, a reusit sa imi aminteasca de scopul meu, de ce am venit eu sa lucrez cu ea. Astfel am constientizat ca scopul meu imi aduce bucurie , iar orice altceva care imi ocupa atentia si energia, nu.
–De fiecare dată, în urma unei sesiuni de coaching, aveam claritate și ordine în gânduri cu privire la obiectivul despre care am vorbit în sesiune. Chiar daca discutăm uneori despre blocaje, mereu o sesiune de coaching se încheie sus, cu multă motivație și claritate.
Al treilea măsurabil din coaching – comportamentul
Rezultatele din coaching provin atât din schimbări cognitive sau atitudinale, cât mai ales din schimbări comportamentale, din acțiunile pe care oamenii le fac după sesiuni. Clienții care au mai multă claritate, o strategie mai bună și mintea focusată către găsirea de soluții. Timp în care realizează și pași vizibili și măsurabili între A și B.
Nu doar realizările finale se pot măsura, ci și etapele intermediare A1, A2, A3…Behavioriștii spuneau că nu putem măsura gândirea, ci doar comportamentul. Ei bine, coachingul se poate observa în ce fac oamenii.
Bright Coach-ii din comunitatea noastră au răspuns la întrebarea: Ce schimbări vizibile ai putut remarca la clienții cu care ai lucrat?
Am susținut o clientă din punctul în care nu mai conducea deloc la acel moment când s-a urcat în mașină și a plecat la drum. O altă situație a fost când o clientă nu spunea nu de teama de a nu pierde oamenii, iar nevoile ei erau plasate pe ultimul loc. A ajuns în punctul în care a spus și nu, iar lucurile pentru ea au devenit mai simple.
A ajuns în punctul în care a spus și nu, iar lucurile pentru ea au devenit mai simple.
Un client pe partea de business a reușit să-si realizeze un plan de acțiune pentru implementarea proceselor în firmă. O altă persoană a găsit firul „de ce ii scapă banii printre degete”, iar o alta persoana a găsit 10 reguli de implementat în familie pentru o mai bună înțelegere.
La a 3a sesiune a confirmat ca a renuntat de tot la tigari. Lucram in continuare pe alte subiecte, si a ramas nefumatoare.
Își stabilesc obiectivele de business mai specific, cu focus pe ceea ce au azi si pe unde vor sa ajungă.
Organizarea activităților, ce trebuie, ce vrea și ce își dorește cu adevărat, cum să își împartă timpul între activitățile necesare și cele care îi plac – se vede prin modul în care își construiește programul care ulterior va intra în reflex.
O mai bună comunicare, comunicarea asetivă – aici aș zice că este în strânsă legătură cu relaționarea – modul în care comunică se vede în relațiile cu ceilalți.
Reusesc sa vada „the bigger picture” dar si sa isi stabileasca obiectivele de business mai specific, cu focus pe ceea ce au azi si pe unde vor sa ajungă.
Îmbunătățirea performanței și a echilibrului viață-muncă: Prin strategii personalizate, clienții își optimizează performanța și găsesc un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală.
Al patrulea măsurabil din coaching – rezultatele
Modele de măsurare a eficienței acțiunilor sunt orientate către rezultate. Metodele de a fi cunoscut ca profesionist pe termen lung sunt rezultatele. Kirkpatrick are un model de evaluare a rezultatelor, Return on Investement, structurat în patru etape – Reaction, Learning, Impact Results. ICF subliniază măsurarea evoluției în timp real, fie sub forma scalării, ca în situația soft-skills, fie sub forma fișelor de evaluare și de calcul ROI.
Un exemplu de rezultat final este creșterea numărului de clienți cu 30% sau a cifrei de afaceri cu X, creșterea marjei de profit de la 15 la 30%. În cazul creșterii competențelor, mai greu de evaluat sau a dezvoltării unor abilități noi, cum ar fi cea de comunicare, o opțiune foarte bună este scalarea.
Pe o scală de la 1 la 10, clienții mei au crescut abilitățile de comunicare cu o medie de 2 puncte în 4 sesiuni. Am susținut clienții să crească de la 0 clienți la încasări lunare, în 3 luni. Prin planuri de business realizate împreună, au lansat produse și servicii si au crescut afacerea, măsurabil în încasări.
Iată ce spune un client direct într-un articol despre parteneriatul nostru în coaching pe care îl poți citi aici:
Credeam ca business coaching-ul este doar o moda, ceva complet nefolositor. Doar eu stiu ce are nevoie afacerea mea caci eu l-am creat. Si apoi am 3 licente, un doctorat si un master la P.U Lateranense, ce ar putea sa ma invete un coach?
De la prima sedinta mi-am dat seama la ce foloseste instrumentul asta (coaching-ul). Am inteles ca eu de fapt am solutii sa merg mai departe, dar cineva cu tehnici smart trebuie sa ma faca sa-mi pice fisa. Sa ma ajute sa scot din tohu-bohu din mintea mea solutiile de care am nevoie. Atunci, imediat.
Usor, usor mi-am dat seama prin coaching ca pot sa-mi conduc afacerea si in mod relaxat. De oriunde: Nu este nevoie sa tip la colaboratori si sa dau cu pumnul in masa. De o vreme stiu sa lucrez relaxat, de obicei nu de la birou, ci de unde vreau eu.
Cât despre Return on Investement – ROI, clientul a calculat „fiti sigur ca m-am uitat daca financiar renteaza sa „cumpar” servicii de coaching. Apoi renteaza! Mi-a iesit ca la fiecare 1 Ron investit castig in PLUS 121 RON. Este super business”
Concluzie – piața de coaching este una în formare.
Dacă vrei să alegi un coach bun pentru tine sau afacerea ta, poate fi dificil. Dacă vrei să fii recunoscut ca un coach profesionist, de impact pe piață, este dificil. Dar mai presus, putem contribui cu toții, coach-i și beneficiari, la imaginea coachingului în piață definind ce este coachingul, ce competențe are, vorbind despre beneficiile reale, dar mai ales despre rezultate.
Pentru toate acestea, noi, profesioniștii în coaching, lucrăm zi de zi cu pasiune și cu seriozitate, în fiecare sesiune și cu fiecare client. Susținem, prin impact profesionist, schimbările pozitive și transformările pas cu pas
Multumesc contribuției comunității Bright – specialiștilor în coaching certificați din comunitate care au răspuns apelului de a scrie un articol împreună. Hermine Pîrlitu Life Coach, Damaris Acosta Life Coach, Feri Teglaș Antreprenor, Cristina Kaminski – Coach Trainer & Business mentor. Ada Raducanu– Coach Integrativ Acreditat, David Bontean – Business Coach, Loredana Rustin – Certified Career Coach & MindShift Trainer, Cristina Rechitean, Daniela Badea – Growth Coach, Ramona Ulici – moderator Interviurile IKIGAI
Echipa Bright – prin Profa de Coaching, Anca Al Kebsi
Contribuitori: Bright Coaches Hermine, Damaris, Feri, Cristina K, Ada, David, Loredana, Daniela, Cristina R., Ramona
Urmărește următorul nostru articol! Scriem despre tipurile de coaching, nișele de coach-i și explicăm în ce domenii se aplică!