Pentru toți cei care și-au pierdut încrederea în ei într-un moment, din cauza lipsei de respect. Avem nevoie de altfel de leaderi!
Iată o întrebare interesantă. Dacă ar fi să alegi un singur lucru care contează cel mai mult la un leader, care este? Eu am simțit răspunsul:
RESPECT.
Fără dubiu. De departe, cel mai important. Dacă ar fi să nu aibă nimic altceva, un leader ar trebui să înceapă prin a avea respect. Pe cel pe care îl oferă și pe cel pe care îl va primi înapoi.
Și cum acest simplu lucru nu se cere, nu se caută, nu se impune ci doar se câștigă și se oferă, poate ar trebui să analizăm cu cât RESPECT pentru ceea ce facem ne trezim dimineața, cu cât RESPECT răspundem la o solicitare, cu cât RESPECT tratăm oamenii și munca lor, cu cât RESPECT ne angajăm în misiuni și obiective, cu cât RESPECT suținem oamenii, cu cât RESPECT ne tratăm pe noi înșine.
(am spus de atât de multe ori respect pe cât de mult contează)
Nu ai respect, nu ești leader!
De cele mai multe ori respectul se vede în comportament și se simte în limbaj. De aceea mulți oameni care-și părăsesc managerul și compania spun că nu au fost respectați. Poate știu să descrie exact cum, poate nu știu, dar lipsa acestuia lasă urme vizibile în demnitatea cuiva, în încrederea în propria persoană, în pașii pe care îi va face. Și în ceea ce ești tu.
Te-ai gândit la ce impact ai asupra celorlalți când vorbești?
Ce simt atunci când critici? Atunci când nu asculți? Atunci când nu întrebi sau nu te interesează? Putere?! Cel mai des, lipsa de respect se vede în comunicare. O persoană căruia i-ai spus ceva dureros, poate să resimtă acel feedback și ani de zile. Ești pregătit să impactezi în 2 minute viața cuiva într-un mod atât de durabil? Dacă așa îți câștigi puterea, nu ai respect pentru tine!
În schimb, ce simți când, cu grijă și susținere, oferi feedback pentru a ajuta pe cineva să se descurce mai bine? Atunci când întrebi, când te interesează, când asculți! Când căutați împreună soluții, nu vinovați. Când apare “noi” în limbaj? Primești respect, mai mult decât oferi și e cea mai frumoasă recompensă.
How can I help?
Pentru a nu confunda respectul cu politețea, trebuie să înțelegem că e vorba și despre comportament și atitudine în a aprecia pe cineva. Ceea ce faci denotă sau nu, considerație. Ai greșit față de cineva? Cere-ți scuze! Ai un obiectiv dificil alături de echipă? Participă activ, implică-te! Trebuie să setezi un standard? Dă un exemplu! Ai de luat decizii dificile? Clarifică și fii transparent! Trebuie să îndrepți sau să corectezi? Fii deschis. Nu v-a ieșit ce v-ați propus? Asumă-ți și nu da vina! Comportamentul este o formă de respect
Cred că cel mai bun exemplu pentru un mod de a conduce prin respect este dr. Max Goodwin, din serialul New Amsterdam. Deși este reprezintă un personaj, ne dă speranța că există astfel de leaderi în societate, chiar și în alte domenii.
Tu când ai spus ultima oara Cum pot să ajut?
Și dacă ai spus-o des, știi că e tot o formă de respect să oferi suport moderat și să oferi sanșa de a învăța din propriile experiențe? Să nu fii submisiv, ci asertiv?
La pachet cu respectul pe care-l oferi vine și poziționarea. Poți respecta pe cineva tratându-i munca cu stimă, fără să fii nici agresiv, nici temător că s-ar putea supăra dacă îți exprimi opinia.
Respect înseamnă asertivitate
Atunci când oferi și primești respect, admiri atât ceea ce faci și ai încredere în acțiunile tale, cât și munca celor din jur, a echipei tale. Nu simți nevoia nici să domini, nici să faci tuturor pe plac. Devii pur și simplu asumat!
Un manager agresiv este, în sinea sa, frustrat și nu se respectă. Că nu e suficient de puternic, de bun, de ascultat, ceea ce îl face să își dorească ceea ce nu are. Și o obține prin impunere.
Pe de altă parte, cel ce vrea să fie prieten cu toata lumea, să nu supere pe nimeni și să țină astfel întreaga echipă alături, pierde încredere și respect, nereușind să fie ferm.
Și atunci, care e formula pentru respect?
Naturalețe, sinceritate, asertivitate, încredere în tine și considerație pentru ceilalți. Să te cunoști suficient cât să te simți bine cu ceea ce faci și să-ți dorești să împărtășești cu ceilalți. Șă ajuți. Să faci lucruri mici ce fac diferențe mari. Să fii profesionist, Să oferi 2 minute de vorbă bună și încurajare cuiva.
Cu drag și pasiune pentru leaderi respectuoși,
Anca Al Kebsi