Într-un punct din viață și carieră sosește acel moment în care vrei să oferi mai departe, să creezi ceva al tău, să dăruiești lumii mai mult, să-i înveți pe ceilalți din toată experiența ta. Simți că ai multe de oferit. Pe scurt, ajungi în etapa de auto-actualizare.
Acea formă de a oferi mai departe este deseori crearea unui curs propriu. Pe lângă satisfacția impactului pe care îl ai în viața oamenilor, un curs propriu este și o linie de business nouă, o formă de venit, o variantă de a te adresa mai ușor clienților și echipei.
Dar cum să construiești cursul tău de succes? Pentru tine dezvălui în acest articol un nucleu din ce învățăm la Cursul Formator. Pentru ca tu să înțelegi cât este de important ce faci atunci când vrei să-ți creezi cursul propriu. Și nu oricum, cu impact și calitate.
Prima întrebare – Ce curs să fac?
Ca formator de formatori, cel mai des întâlnită întrebare de început este “Ce curs să fac? Să aleg ceva din profesie sau din pasiunile mele?” Răspunsul la prima întrebare vine facil. În calitate de trainer trebuie să oferi din expertiza ta. La expertiză, în cursul formator, multe reacții sunt reținute. Dacă nu sunt “expert” sau “suficient de expert”? Temerea că nu ești suficient de pregătit se rezolvă prin răspunsul la trei întrebări
- Ce știi mai mult decât media? = informațiile
- Ce poți să faci și ceilalți nu pot la fel? = experiența
- Ce poți învăța mai bine decât știu alții deja? = perfecționarea
Expertiza nu înseamnă să știi totul, pentru că este imposibil. Înseamnă să ai informații și experiență peste medie. Un trainer nu poate vorbi din cărți, precum nu poate să-i învețe pe ceilalți experiență fără fundamente teoretice.
Nu îți recomand nici să faci un curs pur teoretic, nici să faci un curs din opinii proprii. Un curs este o bună combinație între teorie și practică, între general și specific, între științific și experiență proprie.
A doua întrebare – Cu ce obiectiv începi?
Aceasta este o întrebare pe care eu o adresez formatorilor și probabil nu te întrebi care este obiectivul cursului. Dacă în introducere am stabilit de ce îți dorești tu să creezi propriul curs, această întrebare este despre de ce își doresc ceilalți să participe la el.
O eroare frecventă este începerea unui curs din dorința proprie. Dacă faci un curs pentru tine, tu vei fi singurul plătitor.
Obiectivul cursului tău, ca trainer, este să faci un curs care să transforme nevoia oamenilor în beneficii. Ei vor apăsa butonul de înscriere dacă au o nevoie de învățare și vor plăti dacă înțeleg beneficiul obținut la sfârșitul programului. Deci, cu ce obiectiv începi?
A treia întrebare – Cu ce încep?
De obicei, cei care nu au parcurs cursul de formator încep cu o prezentare Power Point. Și mai des, aceasta cuprinde multe cuvinte, aproape tot textul pe care vor să-l predea. Ei bine, prezentarea se face la final, după ce ai toate celelalte gata.
Începem cu un plan de curs care conține modulele și subiectele din fiecare modul. Etapa de planificare este urmată de o structură, adică detalierea planului pe fiecare etapă de teorie și practică, pe fiecare exercițiu, expunere și discuție facilitată.
Nu uita de documentarea conținutului, care vine înainte de plan. Pentru a proiecta cursul (exact ca arhitecții) trebuie să știi ce să pui în el. Recomand mai multe surse pentru documentare și, de asemenea, științifice, nu pseudo-științifice. Nu vrei să le transmiți celorlalți lucruri care încă nu sunt sigure sau dovedite.
Când ai clar ciclul documentare-planificare-structură, restul devine foarte ușor.
A patra întrebare – De ce am nevoie?
Organizarea cursului tău presupune să gestionezi resursele și să organizezi totul la linie. La capitolul resurse, ca formator vei avea nevoie să concepi formularul de înscriere, de evaluare și de feedback, materialele livrabile, suportul de curs și (abia acum) prezentarea.
La capitolul organizare trebuie să gândești în avans toate detaliile organizatorice de tip – locație, online, instrumente necesare, printabile, modalitate înscriere, modalitate desfășurare, etc.
Abia acum se vede cât de bine ai construit structura cursului din pasul 3. Dacă ai totul la minut, vei știi exact de cât timp ai nevoie, pentru ce, când ai pauzele, când ai exercițiile, ce trebuie transmis înainte.
Și pe lângă un bun trainer, o bună structură și o bună organizare fac diferența!
A cincea întrebare – Oare o să aibă impact?
De la această întrebare multe cursuri rămân pe raft, lucrate și aproape finalizate. Din teamă și ipoteze nedocumentate. Și putem spune că sunt, poate, multe cursuri aproape la fel pe piață. Dar un alt TU pe piață nu există. Ceea ce înseamnă că, oricât de popular este subiectul, experiența cu tine este unică.
Al doilea considerent al cursului de succes este calitatea. Fără calitate vei susține una-două grupe, dar cursul tău nu va avea longevitate. Asigură-te că pui amprenta proprie, alături de informații calitative, alături de posibilitatea de a exersa și de studii de caz.
Trainingul de calitate astăzi nu mai este despre livrarea informațiilor. Nici despre compresarea lor în nucleu. Nu mai este nici despre practică. Este despre rezultate măsurabile. Cursul tău o să aibă impact dacă:
- Facilitezi informația bine
- Oferi șansa oamenilor de a exersa cât mai mult în timpul cursului. Noi folosim metoda experențială a lui Kolb
- Oamenii pleacă pregătiți și încrezători să facă schimbarea
- Schimbarea făcută aduce rezultate
Tine și de promovare, de postări sau de cât de des vei scoate cursul tău în evidență. Dar calitatea nu se demodează niciodată.
În final, îți recomand să nu faci cursul după ureche, după instinct sau după cum fac ceilalți. Piața are nevoie de oameni competenți, specialiști, care să ofere dezvoltare de calitate.
Construiește programul cu valoarea pe care ai vrea tu să o primești atunci când te înscrii la curs. Și oferă cursul oficial și formal, din perspectiva unui trainer certificat, a formatorului. Am scris aici de ce ar fi bine să devii formator certificat.
Cu pasiune pentru dezvoltare,
Formator Anca Al Kebsi
Împreună, contribuim la o lume mai bună, a dezvoltării de calitate.